Prodej a pronájem nemovitostí Praha

Lukáš Pecháček - Blog realitního makléře

Kamenné obchodní prostory

Kamenné obchody v roce 2019

/26.1. 2019/
Jako expert na pronájem obchodních prostor v Praze občas zajdu do některého obchodu a ptám se prodejců, jak se jim daří. Zejména mě to zajímá u klientů, kterým jsem pronájem pomohl zprostředkovat. Většinou jsou spokojení, ale někdy slýchám i stížnosti:
- Místo není tak dobré, jak jsme si mysleli.
- Lidi skoro nechodí.
- Chodí, ale nic nenakupují.
- Sotva nás to uživí atd...
Už minimálně 5 let pozoruji menší zájem o obchodní prostory (netýká se centra Prahy), což vede k tomu, že někteří majitelé jsou následně nuceni snižovat nájem. Co se vlastně stalo? Odpověď je celkem jednoduchá. Prodej se postupně přesouvá z kamenných prodejen na ulicích do velkých obchodních center a na internet (do e‑shopů). Obávám se, že tento trend je nevratný.
Jde tomu nějak čelit? Určitě je celá řada možností. Např. osobnějším přístupem, vstřícností a větší profesionalitou. Velkou inspiraci v tomto směru poskytuje můj oblíbený film „Zlaté dno“ s geniálním Vlastou Burianem. Tento film by měl být pro prodejce povinný. Dále je možné se specializovat na sortiment nebo služby, které v obchodních centrech nenajdeme.
Domnívám se, že i pro kamenné obchody platí, že je dobré být vidět na internetu. Lidé dnes nakupují jinak než před 25 lety. Šetříme čas. Takže než někam vyrazíme, obvykle googlíme. Teprve pak jedeme na jisto. A někdy pro jistotu ještě zavoláme:
- Máte to a to?
- Máte moji velikost?
- Můžu se k Vám objednat na .....?
- Můžete mi rezervovat stůl pro dva?
Proto mě udivuje, že obchodníci, kteří si stěžují na nedostatek zákazníků, často nemají webové stránky a dokonce ani webovou vizitku. S jedním je třeba počítat. Doba se neustále mění. Spoléhat se jen na zákazníky, kteří náhodou půjdou okolo, už nestačí. V 90. letech se dobrý obchodník neobešel bez Zlatých stránek. Dnes se vyplatí investovat do vlastního webu a sociálních sítí. A jak o sobě budeme dávat vědět za 15 let? To si vůbec netroufám odhadovat.
Vlastní webové stránky mají ještě jednu nespornou přednost. Pokud se obchod přestěhuje na novou adresu, což se občas stává, zákazník si ji dokáže lehce zjistit.
Na závěr si dovolím ještě radu pro pronajímatele. Čím menší je zájem o Vaše obchodní prostory, tím víc se Vám vyplatí obrátit se na zkušeného realitního makléře, který se na tento segment specializuje. Jaké jsou konkrétní výhody této spolupráce? Je jich tolik, že jsem tomu věnoval samostatný článek.
Jaký je Váš názor nebo zkušenosti?
Mohu Vám pomoci s prodejem nebo pronájmem Vaší nemovitosti?
Neváhejte mě kontaktovat.
Sdílet na Facebooku
 
Tel.: 725 492 318
Realitní makléř pro Prahu a okolí